Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først. Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep (PDF, 612 kB)

 

Nivå 0

Avklar undring/bekymring

Undring/bekymring

Hva: Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål omkring opplæringssituasjon, barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene
Hvem: Alle medarbeidere
Verktøy: Veileder til skoleansatte  «Ser du meg?» (PDF, 2 MB)Barn og unges signaler på mulig mistrivsel (PDF, 484 kB)

Konkretiser undring/bekymring

Hva: Konkretiser undringen du har fått gjennom observasjon eller samtaler. Er det spørsmål du ønsker å få svar på som kan underbygge eller avkrefte undringen?
Hvordan: Konkretiser ved å fylle ut kartleggingsskjema og/eller Uroskjema del A. Konkretisering skjer før undringen deles med barn/unge, foresatte. Kontaktlærer sjekker relevante dokumenter i elevens mappe i ePhorte
Hvem: Alle medarbeidere
Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon (DOC, 210 kB), Uroskjema del A (PDF, 692 kB)

Del undring/bekymring

Hva: Bekymringen deles med kollegaer på trinn, og med elev/foresatte
Hvordan: Legg fram dine observasjoner og din undring på trinnmøte og for elev/foresatte. Samtykkeerklæring undertegnes dersom andre instanser trekkes inn i beslutning, som veiledere, eller som del av tiltak 
Hvem: Alle medarbeidere deler med aktuell kontaktlærer. Kontaktlærer drøfter på team/med leder og tar samtale med elev/foresatte, eventuelt i samarbeid med sosiallærer/rektor
Verktøy: Samme som på trinnet over, Samtykke til tverrfaglig samhandling (DOCX, 33 kB)

Avklar undring/bekymring

Hva: Avslutt eller gå videre til nivå 1
Hvordan: Er det grunn til å videre? Hvis nei, avsluttes saken. Avslutt notater/skjemaer og arkiver i elevens mappe. Hvis ja, vurderes behov for å gå videre til nivå 1 med a) individtiltak og/eller b) systemtiltak i skolen. Grad av formalisering må vurderes
Hvem: Kontaktlærer/inspektør/sosiallærer/rektor
VerktøyBTI stafettlogg (PDF, 552 kB), Bekymringsmelding barnevernet (DOCX, 94 kB), Aktivitetsplan opplæringsloven §9a (mal i ePhorte), ePhorte

 

BTI Nivå 0 - Klikk for stort bilde