Ofte stilte spørsmål

Vi mottar flere spørsmål fra innbyggere og andre og har derfor laget en oversikt over de mest etterspurte spørsmålene.

Trykk på spørsmålet for å få frem svaret på spørsmålet.

Koronavaksine - Ofte stilte spørsmål

Jeg er folkeregistrert i Risør kommune, oppholder meg i en annen kommune. Hvordan får jeg vaksine?

Ifølge smittevernloven §7-1 skal kommunen sørge for at personer som oppholder seg i kommunen får tilbud om vaksinasjon. Dersom du oppholder deg i kommune x over lengre tid, anbefaler vi at du kontakter kommune x for å høre om de kan vaksinere deg.

Hvorfor kan jeg ikke velge vaksine selv?

Koronavaksinene er like trygge, uavhengig av produsent. Det spiller derfor ingen rolle hvilken du mottar. Det vil ikke være mulig å be om en spesifikk vaksine, og du vil få den vaksinen som er tilgjengelig der du vaksineres. Dette er på grunn av logistikken og at tilgangen på vaksinedoser er veldig liten.

Jeg er ikke i risikogruppen, hvorfor burde jeg vaksinere meg?

Fordelen med at så mange som mulig vaksinerer seg er at vi som samfunn klarer å stå bedre imot viruset. Høyere andel vaksinerte i befolkningen gir bedre beskyttelse for de sårbare.

Transport til vaksinering

Transport til og fra vaksinasjonshallen har den enkelte innbygger selv ansvaret for. Vi oppfordrer familie, venner og naboer om å hjelpe til, slik at de som ikke selv har mulighet for å kjøre til vaksinasjonhallen får hjelp til dette.

Kan andre som ikke har fått SMS bestille time? 

Nei, kun de som har fått SMS kan registrere seg i systemet. c19.no vil gi deg beskjed om at du ikke er i prioritert gruppe om du prøver å bestille før du har fått SMS. 

Jeg har ikke fødselsnummer, hvordan kan jeg bestille time?

Man kan også registrere DUF-nummer. 

Les mer om DUF-nummer på www.udi.no

Kan pårørende få SMS på mine vegne?

Ja, det kan de. Ta kontakt med vaksinetelefonen, så hjelper vi deg med å registrere riktig telefonnummer. 

Vaksinetelefonen er bemannet mandag til fredag kl. 10:00 - 12:00. Tlf. 913 68 776

Jeg har underliggende sykdommer, vil jeg bli prioritert? 

Har du en underliggende sykdom skal du ta kontakt med fastlegen din. De sender inn lister til oss med hvem som skal prioriteres.

Får jeg vaksinebevis?

Alle kan hente vaksinebevis selv på helsenorge.no. Regjeringen jobber også med et europeisk vaksinepass, men dette er ikke klart enda. 

Når får jeg dose to?

Vaksinedosene har noe ulik intervall, avhengig av hvilken type vaksine du får. Du vil få informasjon om dette når du får første dose.
Etter du har fått første dose, vil du motta en SMS med dato for andre dose. Vi sender også en påminnelse på SMS dagen før. Om det kommer endringer vil alltid siste SMS være den som gjelder. 

Du kan ikke avbestille andre vaksinedose. Det er kun hvis du er syk eller hvis du er i karantene/isolasjon som er gyldig grunn til avbestilling. 

Jeg kan ikke møte til oppsatt time

Det er kun sykdom med feber, isoloasjon på grunn av korona, eller at du avventer prøvesvar på koronatest som er grunn for å avbestille første time.

Timen avbestiller du på www.c19.no/vaksine, eller ved å ringe vaksinetelefonen som er bemannet mandag til fredag kl. 10:00 - 12:00. Tlf. 913 68 776. 

 

Kan jeg ta med ektefellen/samboeren min?

Det er kun de som er prioritert for vaksine som kan få time nå. Vi mottar såpass få doser per uke at vi blir nødt til å holde oss til den prioriterte gruppe. 

Har derimot alle i husstanden fått SMS, kan dere selvfølgelig få time sammen. Da kan man bruke "legg til" funksjonen på www.c19.no/vaksine eller ringe vaksinetelefonen, så hjelper vi dere. 

Kan pårørende få SMS på mine vegne?

Ja, det går fint. Vi sender ut SMS til det nummeret som er registrert. Trenger du å endre nummeret som er registrert, kan du ringe vaksinetelefonen.

Vaksinetelefonen er bemannet mandag til fredag kl. 10:00 - 12:00. Tlf. 913 68 776