Dette er en endring som gjøres av eFaktura sentralt og gjelder for alle banker og alle du måtte ha eFakturaavtale med.
Du må gi en generell aksept i din bank for å opprette en ny eFaktura etter 1. desember 2021. Dette gjør du ved å krysse av på valget «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» i din nettbank eller i din bank-app. Navnet er litt ulikt fra bank til bank.
Hvis «Ja takk til alle/Alltid eFaktura» allerede er krysset av i nettbanken din eller i betalingsappen, trenger du ikke gjøre noe.
Spørsmål? Ta kontakt med banken din, det er de som kan svare deg på hva slags avtaler du har og hvilken mailadresse din eFaktura sendes til.
De som tidligere har opprettet eFakturaavtale uten «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» vil beholde denne frem til 1. mai 2022. Innen den datoen må alle opprette «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» da alle gamle eFakturaavtaler opprettet direkte til en fakturautsender slettes per 1. mai 2022.
eFaktura der en annen person er oppført som fakturamottaker
Etter 1. desember 2021 vil det ikke være mulig å opprette ny eFakturaavtale der det er en annen person som står som fakturamottaker.
Gamle eFakturaavtaler der en annen er fakturamottaker vil fungere til 1. mai 2022. Etter 1. mai 2022 vil det heller ikke være mulig å beholde eFakturaavtaler fra før 1. desember 2021 der en annen person står som fakturamottaker.
Dersom fakturamottaker ikke har opprettet «Ja takk til alle/Alltid eFaktura» i sin bank innen 1. mai 2022 så vil denne personen motta fakturaen i posten selv om den andre parten i huset tidligere fikk denne som eFaktura.
Avtalegiro vil fortsatt fungere fra kontoen til en annen person enn den som er fakturamottaker. Det er altså ikke sammenheng mellom fakturamottaker og konto det er opprettet avtalegiro fra. Endringen som gjøres gjelder kun forsendelse av eFaktura.