Avtalegiro og eFaktura

Vi oppfordrer alle til å tegne avtale om eFaktura og/eller Avtalegiro. Husk at avtalene opprettes og endres i nettbanken din, dette er ikke noe kommunen kan gjøre eller hjelpe med. Den letteste måten å betale faste utgifter på er å ha både eFaktura og avtalegiro samtidig.

eFaktura

  • Med eFaktura får du ikke tilsendt fakturaen i posten.
  • Hvis du har eFakturaavtale vil alle fakturaer du får fra kommunen (kommunale avgifter, barnehage, SFO, hjemmehjelp, osv.) komme som eFaktura i banken til den som står som fakturamottaker.
  • Du kan klikke på eFakturaen i nettbanken for å se hva du betaler for.
  • Husk at eFaktura må manuelt godkjennes i nettbanken din. 
  • Hvor mye du ser av fakturaen i banken er innstillinger du må sjekke med din bank.

Opprettelse av ny eFakturaavtale etter 1. desember 2021

Dette er en endring som gjøres av eFaktura sentralt og gjelder for alle banker og alle du måtte ha eFakturaavtale med. 
Du må gi en generell aksept i din bank for å opprette en ny eFaktura etter 1. desember 2021. Dette gjør du ved å krysse av på valget «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» i din nettbank eller i din bank-app. Navnet er litt ulikt fra bank til bank.

Hvis «Ja takk til alle/Alltid eFaktura» allerede er krysset av i nettbanken din eller i betalingsappen, trenger du ikke gjøre noe.

Spørsmål? Ta kontakt med banken din, det er de som kan svare deg på hva slags avtaler du har og hvilken mailadresse din eFaktura sendes til. 

Avtalegiro

  • Hvis du vil ha avtalegiro oppretter du det fra den kontoen det skal betales fra. Beløp blir da automatisk trukket. 
  • Bruk kidnummer på fakturaen som avtalegiroreferanse ved opprettelse.
  • Husk at du må opprette avtalegiro per type tjeneste, altså for eksempel både for barnehage og kommunale avgifter da det er ulik melding i kidnummer per tjeneste.
  • I din nettbank velger du om du vil ha varsel når det ligger en avtalegiro til forfall. 
  • Ta kontakt med din bank for å forhøre deg om hvor du eventuelt skal krysse av for å se informasjon fra avtalegiroen som sendes deg.
  • www.avtalegiro.no/privat

Hvorfor mottar jeg regninger eller eFaktura i Vipps?

Hvis du mottar en regning i Vipps er det fordi du har takket ja til det i appen din. Du takker ja eller nei til dette i din profil, og du kan skru av eller på at du vil betale regninger med Vipps, under Regninger og eFaktura i dine profilinnstillinger.

Vipps er en flate du mottar regningen i, og du mottar eFaktura i Vipps fordi du har takket ja til eFaktura via nettbanken. Du kan selv velge om du vil betale regningen i Vipps.

Slik gjør du hvis du vil skru av eFaktura i Vipps:

  • Gå inn på Profil i Vipps (nede til høyre)
  • Velg Regninger og eFaktura
  • Skru av Vis regninger i Vipps