For ansatte

Så lenge du har et ansattforhold i kommunen skal du ha tilgang til Solsia som er kommunens intranett (ansattportal). På Solsia finner du nyttige snarveier til blant annet fagsystemer, innkjøpssystemer, brukerstøtte til IKT Agder og her ser du også nyheter for ansatte. Alle ansatte oppfordres til å sjekke Solsia daglig for nye nyheter. 

Ta kontakt med kommunens webredaksjon ved behov for å publisere/oppdatere informasjon på intranettet vårt. kommunikasjon@risor.kommune.no 

Etiske retningslinjer

Risør kommune legger stor vekt på åpenhet og trygghet. Det stilles høye krav til etiske holdninger, og alle må overholde lover og regler, samt lojalt følge vedtak selv om de er uenige. 

Opptreden og atferd: Ansatte skal oppføre seg høflig og korrekt, og være bevisste på sin bruk av sosiale medier. Ledere har et særlig ansvar for å fremme etisk atferd, men alle må aktivt motarbeide uetisk praksis og utnytte arbeidstiden effektivt.

Habilitet: Ansatte og folkevalgte må unngå interessekonflikter og følge habilitetsreglene. De må rapportere bistillinger og unngå situasjoner hvor nær familie er i overordnet/underordnet forhold.

Personlige fordeler og gaver: Ansatte kan ikke motta gaver som kan påvirke deres arbeid. Gaver av ubetydelig verdi kan aksepteres, men tilbud om gaver for å påvirke beslutninger skal avslås og rapporteres.

Reiser og representasjon: Reiseutgifter skal dekkes av kommunen eller offentlige instanser, med unntak som må godkjennes på forhånd. Reiser skal ha faglig forankring og ikke påvirke beslutningsprosesser.

Informasjon: All informasjon skal være korrekt og pålitelig, og fortrolige opplysninger må behandles konfidensielt.

Ytringsfrihet: Ansatte har rett til å ytre seg kritisk, men må balansere dette med lojalitetsplikten. Ytringer som kan skade kommunens interesser må vurderes nøye.

Varsling: Ansatte skal kunne varsle om kritikkverdige forhold, helst etter å ha forsøkt å ta det opp internt først. Varslingsrutiner for kritikkverdige forhold Risør kommune (PDF, 617 kB)
Skjema - Varslingsrutiner for kritikkverdige forhold Risør kommune (PDF, 441 kB) Skjemaet skrives ut og sendes til Risør kommune, Postboks 158, 4952 Risør

Behandling av uregelmessigheter: Mistanke om uregelmessigheter skal rapporteres til kommunedirektøren.

Denne teksten er en KI-generert oppsummering av Risør kommunes etiske reglement. Siste versjon av reglementet i fulltekst finnes i kommunens avviks- og kvalitetssystem.

Avviks- og kvalitetssystem: QM+ 

Når du som ansatt logger deg på kommunens område, finnes et QM+ ikon på skrivebordet, som skal ta deg rett inn i QM+, uten brukernavn eller passord. Når du skal bruke QM+ fungerer Internet Explorer svært dårlig. Bruk Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller en annen mer oppdatert nettleser. Du kan, uavhengig av hvor du er, gå inn via www.qmplus.no. Skriv inn Virksomhet Risør v2. Du skal ikke skrive inn brukernavn og passord lenger, men trykke på Bruk Single Sign On. Det kan være at du kommer til en side hvor du må velge IKT Agder Single Sign On, ellers skal du komme direkte inn.  

Du kan også finne en snarvei til QM+ på Solsia, under "Nyttige snarveier" i menyen på høyre side. 

Publisering av bilder

Datatilsynet gir veiledning for både foreldre og ansatte på skoler, barnehager eller andre steder der det er ønske om å ta bilder av barn og deling av slike bilder. 

Still følgende spørsmål før du publiserer bilder av barn – enten det er privat, i barnehagen eller på skolen:

  • Hva skal bildet fortelle?
  • Hva er hensikten med det?
  • Forteller bildet noe vi ønsker andre skal vite eller andre trenger å vite?
  • Er dette et hyggelig bilde som vedkommende vil like å se om 10 år?
  • Ville jeg ha lagt ut bilde av en voksen i samme situasjon?
  • Ville jeg ha publisert bildet dersom det var mitt eget barn som var avbildet?
  • Er dette en god presentasjon av skolen/barnehagen – fremstår vi slik vi ønsker?

Les en utfyllende artikkel om bruk av bilder i kommunes regi på Solsia.

Les mer i Datatilsynets veiledning om bilder av barn på nett

Retningslinjer for bruk av Facebook

Det er viktig at alle ansatte er seg bevisst sin bruk av sosiale medier som Facebook og lignende i omtale av situasjoner på arbeidsplassen. Selv om det som omtales er forsøkt anonymisert, bør man reflektere over om det i det hele tatt er mulig å overholde taushetsplikten hvis man blander jobb med sosiale medier. 

Vi har utarbeidet noen retningslinjer for alle våre kommunale Facebooksider. Disse gjelder primært for innbyggerne i kommunen, men det er også nyttig for ansatte å vite hvordan vi forholder oss på sosiale medier. 

Risør kommunes side på Facebook brukes til å formidle nyheter fra kommunen og forutsetter ikke at den enkelte har Facebook-konto for å være oppdatert på informasjon fra kommunen. Innbyggere skal finne svar på de fleste spørsmål om kommunens tjenester via kommunens hjemmeside, http://www.risor.kommune.no. På kommunens Facebookside vil vi besvare enkle henvendelser, men ikke diskutere politikk eller drive saksbehandling. Spørsmål som innebærer saksbehandling må tas i andre kanaler, som via post@risor.kommune.no. Da blir henvendelsen sendt videre til riktig saksbehandler for besvarelse. Vi sletter innlegg som har upassende språk, som angriper person i stedet for sak eller som kan oppleves som krenkende eller trakasserende. Hatefulle og diskriminerende ytringer som strider mot norsk lov vil bli fjernet, og brukere kan bli blokkert uten forvarsel som en følge av slik atferd. Innlegg med reklame for kommersielle produkter og tjenester blir fjernet. 

Lønnsslipp

Lønnslippen din finner du i HR-portalen. Snarvei til HR-portalen finner du på Solsia, under "Nyttige snarveier" i menyen på høyre side. 

Har du spørsmål om informasjon på denne siden? 

Send spørsmål og kommentarer til kommunikasjon@risor.kommune.no