Gatemusikanter for Risør kommune har oppstart 14. juli kl. 18.00

Dette er Risør kommunes gatemusikanter for sommeren 2021.

Følg med på Risør Kommune og Risør By sin Facebook-side for detaljert arrangementsinformasjon.
Alle innslagene er gratis. Vi håper at dette blir en stemnings-skapende faktor til glede for tilreisende og byen egne beboere.

De som dokumenterer opplevelsen i sosiale medier oppfordres til å bruke hashtag #risørgatemusikanter eller #risørkommune

Våre gatemusikanter

Andreas Eriksen har Ba-grad i låtskriving og produksjon fra Westerdahls i Oslo. Eriksen er freelance musiker. Andreas har tidligere vært deltaker i norske talenter der han kom til semifinalen. Eriksen skal både synge og spille gitar og fremføre egne tolkninger av kjente og ukjente låter. Han blir å høre på Risør Torv kl.18.00 de dagene han skal spille. Andreas er førstemann ut den 14. juli kl. 18.00.

Sebastian Aanonsen er utdannet på Berklee College of Music i USA, singwriting/performance. Aanonsen skal både synge og spille gitar, en miks av egenprodusert og cover. Han blir å høre på Risør Torv kl.18.00 de dagene han skal spille.

Aanonsen har et sterkt engasjement for kulturlivet i kommunen og har deltatt på forestillinger av ulikt slag opp gjennom årene. Han fikk blant annet Risør kommune sitt stipend for unge talenter i sin tid.

Det blir gatemusikanter i utvidet forstand, fordi en av sommerens bidragsytere er Magnhild Konnestad, BA-student på Musikkteaterhøyskolen ved Høyskolen Kristiania.

Hun har skrevet et eget teaterstykke for anledningen, et vandreteater. På torvet i Risør møter publikum Postbudet Petra, og hun har skrevet et kjærlighetsbrev som er kommet på avveie. Vandreteateret er en stemningsskapende forestilling som alle mennesker rundt i Risør by kan være med på. Scenen er Risørs gater og alle kan henge seg på og bli med på ferden underveis. Målgruppen er barnefamilier og kan passe godt for små og store barn fra 3 år og oppover.

Risør kommune

Om gatemusikantprosjektet

Gatemusikantprosjektet til Risør kommune har to funksjoner, det ene er å skape stemning i byen og det andre er å bidra til at lokale tilhørende talenter med eller under utdanning får muligheten å ha sitt utøvende kunstneriske virke som sommerjobb i kommunen. Ragni MacQueen Leifson lanserte dette som forslag i 2019 og forrige Kultursjef, Torolf Kroglund gjennomførte gatemusikantprosjektet i samarbeid med Risør by sommeren 2020.

Vi har vært i kontakt med ulike aktører på kulturarenaen for å finne frem til kandidater til gatemusikantprosjektet, men i år som i fjor ble hovedsamarbeidet for å hente inn utøvere gjennomført i samarbeid med Risør By.

De tre aktørene fordeler 10 økter mellom seg fra uke 28 til og med uke 32. Alt av aktivitet vil foregå eller ha oppstart på Risør Torv og vi har lagt tidspunktet i ukedagene til kl 18.00. Ser du noe liv og røre, på torvet, i ukedagene kl 18.00, får du en stemningsskapende opplevelse. Vandreteateret vi ha noen forestillinger i helgene. De dagene det er forstilling i helgene vil det enten foregå kl. 15.00 eller 18.00.

Spilleplan

Fordeling av datoer - spilleplan gatemusikanter 2021 (PDF, 504 kB)