Kommunen har skjerpet beredskap for mye snø

Kriseledelsen i Risør kommune har vært samlet søndag formiddag for å vurdere varselet om store snømengder og mye vind i Risør og nabokommuner. Bakgrunnen er et møte kommunene i Agder har hatt med Statsforvalteren i Agder i morges. Statsforvalteren har videresendt varsel om store snømengder, oransje nivå, for østre deler av Agder (tilsvarende tidligere Aust-Agder). Varselet gjelder umiddelbart og til i morgen klokka 0600. Det ventes lokalt opp til 40 cm snø i perioden, mest langs kysten.

Meteorologene er litt usikre på hvor mye snø det vil komme i Risør i løpet av det neste døgnet. Det avhenger av temperatur og vindretning. Så langt er ikke snøfallet spesielt stort og krevende, men det kan endre seg.

- Statsforvalteren er opptatt av framkommelighet på E18. Vi får håpe det går greit, men det er viktig å gjenta oppfordringen om at det lureste er å holde seg hjemme der det ikke er helt nødvendig å bruke bilen. De som må kjøre må passe på god lading og kanskje litt ekstra niste, i alle fall hvis vi skal legge erfaringene fra siste store snøfall på E18 til grunn, sier ordfører Per Kr. Lunden. Han er også opptatt av faren for bortfall av strøm ved vind og tung snø.

- Det ser så langt ikke så kritisk ut for strømforsyningen verken i forhold til snø eller vind. Agder Energi Nett har også vært flinke til å rydde langs kraftlinjene de siste åra. Men vi følger værsituasjonen nøye og tar et nytt møte i kriseledelsen utpå kvelder, sier ordføreren.