Lansering av jubileumsgave til ungdommen

Agder Fylkeskommune, Risør kommune ved prosjektgruppa i Byjubileet, Lindalgruppen og Risør Ungdomsskole har gjennom høsten jobbet frem et ungdomstreffstedprosjekt.

Det er nesten for godt til å være sant, men treffstedet skal etter planen se dagens lys i jubileumsuka neste år. Flere aktører har meldt seg nå når oppgaven er klar til lansering.

De viktigste er lærerne ved Risør skolene.  Oppgaven ble presentert for 7 lærere på ungdomskolen i starten av desember. Dersom lærerne ikke hadde tent på ideen da, så hadde det stoppet opp. Men alle 7 som var tilstede ville være med på dette, og nå har Hope skole også meldt sin interesse. Det er inspirerende at så mange er i gang for å gi elevene mulighet til å designe sitt eget ungdomstreffsted.

Hvem kan delta

I disse dager sitter lærere og finjusterer oppgaven til elever på ulike trinn. For alle elever ved barne- og ungdomsskolene i Risør får anledning til å designe dette bygget. Dersom ikke en klasse har mulighetene til å legge dette til i timeplanen, kan elevene selv sende inn sin tegning eller modell.

Alle barn og unge til og med 10 trinn i Risør kan delta.

Oppgaven

Første del består av design. Deretter skal de tre beste designene velges av en jury. De tre beste designene premieres, og vinnerdesignet blir satt i produksjon. Bygget settes sammen i jubileumsuka og i alle prosesser er det ulike barn og unge som får delta. Treffstedet blir et frittstående bygg på inntil 12 km og plasseres i første omgang utenfor Risørhuset.

Fylkeskommunen går inn med 50 000 i tilskudd til og håndverksbedriftene er med på sponsingen, så dette blir en solid gave til ungdommene, av ungdommene, - fra mange lokale aktører.

Anna Stina Næss, Aadne Sollie og Jan Lindal forklarer hvordan oppgaven skal løses. Risør kommune

Formålet med oppgaven

Ungdommer designer, produserer og bygger et lekent, inkluderende og solid nytt ungdomstreffsted i Risør.  Elevene tar i bruk gammelt og nytt ved å kombinere gjenbruk og ny teknologi. De blir kjent med bygningsvern, byggekrav, ulike typer (tradisjons) håndverk og arkitektur. De får møte lokale bedrifter og lærer mer om yrkesfag og lærlingplasser.

Bedrifter melder seg på når de hører om dette. Siste nå er Lisand som er positive til å transportere elevene opp til produksjonslokalet til Lindalgruppen på Akland.

Gave til byen

Dette er en viktig 300 års gave. Fylkeskommunen har en samfunnsoppgave som dette prosjektet svarer på, håndverksbedriftene får formidlet sin kompetanse og kunnskap og kanskje rekruttert noen engasjerte lærlinger for fremtiden. Og sist men ikke minst, vi som kommune og 300 årsjubilant svarer på behovet til ungdommene som de roper etter og investerer i fremtiden.

Presentasjon av prosjektet

Å designe ungdommens treffsted i Risør! (PDF, 988 kB)

Fra venstre: Elin Eliassen, Risør ungdomsskole, Aadne Sollie, koordinator for bygnings- og fartøyvernsentrene Agder fylkeskommune, Anna Stina Næss, prosjektleder for Risør Byjubileum, Sam Bugge, Rådgiver Kulturminnevern og kulturturisme Agder fylkeskommune, Martine Van Der Eems, prosjektmedarbeider i Risør Byjubileum og Jan Lindal, Lindalgruppen Risør kommune