Utsmykking utenfor den nye korttidsavdelingen til Frydenborgsenteret

I september åpnet den nye korttidsavdelingen på Frydenborgsenteret og i den anledning har det kommet to nye flotte kunstverk rett utenfor. Et veggmaleri av Marius Martinussen og en skulptur av Espen Dietrichson.  Er vi ikke heldige?

Veggmaleri av Marius Martinussen

Fargene og motivene henter Marius Martinussen fra naturen, og kaller sine arbeider for abstrakte landskap med referanser til himmel, lys og svaberg.

Maleriet på den vertikale veggen er malt i rødlige farger nederst og beveger seg oppover mot blått. Det er delt opp i fargeformer som kan minne om kaleidoskop eller lysbrytninger i prismer. I midtpartiet er det mindre oppdelt og man kan assosiere til himmel og lettere skydekke en sommerdag.

Marius Martinussen skriver: «Dette er et veggmaleri jeg håper kan gi bygget og stedet en ny glød og en positiv atmosfære. Jeg liker å lage titler som er litt åpne som gir rom for tolkninger. Om det handler om livet eller lyset for være opptil betrakteren."

Veggmaleri av Marius Martinussen Risør kommune

Et vakkert skue utenfor korttidsavdelingen på Frydenborgsenteret Risør kommune

Skulptur av Espen Dietrichson

Espen Dietrichson tar utgangspunkt i det overordnede temaet livsløp og vekst i form av en skulptur på fjellknausen ved innkjørselen til Frydenborgsenteret. Skulpturen er abstrakt i sitt uttrykk med et stort antall avrundede skiver stablet på hverandre og som flyter sammen i en dynamisk og kraftig bevegelse. Skulpturen er laget av blankpolert stål.

Han skriver: «Min tanke var at den på mange måter kan sees på som en abstraksjon over et livsløp, der hendelser og erfaringer bygger på hverandre og bringer livet i ulike retninger – påvirket av våre omgivelser, både i sol og gråvær, og alltid i bevegelse. Samtidig er den også sterkt inspirert av nærheten til sjø og hav, med bølger og vindkast."

Skulptur av Espen Dietrichson Risør kommune

Espen Dietrichson foran skulpturen sin Risør kommune