Vi har fått nytt design på hjemmesiden

I 2023 ønsket vi alle setesdalskommunene inn i IKT Agder-samarbeidet og vi økte fra å være syv kommuner i øst, til å være 13 kommuner totalt, pluss fylkeskommunen. I anledning lansering av ny hjemmeside for setesdalskommunene, fikk vi i øst tilbud om å relansere med nytt design. Dette takket vi ja til og resultatet har blitt utrolig flott! 

Nytt design

Det gamle designet er nå snart syv år gammelt og den gangen ble det ryddet og laget nye strategier som skulle hjelpe publikum til å finne lettest mulig frem til den tjenesten de skulle bruke. Det gamle designet hadde en bevisst redusert bruk av grafiske elementer, der hovedmålsettingen var å informere om kommunens tjenester og gjøre de synlige på forsiden. Alle kommunene i samarbeidet skulle ha like farger og lik meny - i det minste så langt det lot seg gjøre. 

Dette går vi litt bort fra nå. Grunndesignet er likt, men utrykk, form og farger er individuelt hos de ulike kommunene. Fargene på siden til Risør kommune gjenspeiler den grafiske profilen vår, som inneholder to forskjellige blåfarger, en rødfarge og en gulfarge. 

Det nye designet sikrer i tillegg at nettsiden er universelt utformet, noe som betyr at nettsiden er tilgjengelig for alle. 

Skjermbilde av nytt og gammelt design - Klikk for stort bildeNytt og gammelt design

Hva er nytt? 

  • Min side: Logg inn og få oversikt over fakturaer, dine eiendommer, din kontaktinformasjon.
  • Nyhetsfelt: Aktuelle saker vises nå på forsiden. Vi legger alltid informasjonen som er ny på den siden det gjelder, enten ved å oppdatere artikkelen eller som en viktig melding øverst på siden. Etter at hjemmesiden er oppdatert, blir det postet videre på Facebooksiden vår. 
  • Fokusfelt: Vi bruker fokusfelt for å fremheve ulike saker og temaer, både på forsiden og på de ulike undersidene. 

Fokus fremover

Vi vil fortsette å prioritere digitalisering for å møte innbyggernes behov på en mer effektiv og brukervennlig måte. Vi vil særlig legge vekt på overgangen til elektroniske skjemaer, som vil gi innbyggerne muligheten til å håndtere ulike tjenester og henvendelser enkelt og praktisk fra sin egen stue eller mobil. 

Vi skal også fortsette å ha fokus på brukervennlighet på nettsiden, slik at alle kan dra nytte av tjenestene våre på en intuitiv og tilgjengelig måte. 

Apropos digitalisering og brukervennlighet - har du møtt vår nye kommunevert? Kommuneverten er en selvbetjeningsmodul som kan ta i mot publikum som har avtalt et møte med en av våre saksbehandlere. Du kan lese mer om kommuneverten her. Kommuneverten finner du i resepsjonen på kommunehuset. 

Vil du gi oss en tilbakemelding? 

Ta deg tid til å utforske de nye funksjonene, og ikke nøl med å gi oss tilbakemeldinger – din mening er viktig for oss.

Innspill kan gis via “Fant du det du lette etter” funksjonen som er i bunnen av artikkelsidene, eller ved å sende en e-post til kommunikasjon@risor.kommune.no