Formannskapet

Formannskapet har ni medlemmer. Formannskapet holder møte en gang i måneden, vanligvis andre torsdag i hver måned. Møtene holdes på kommunehuset og starter normalt kl. 17:00.
Ordfører er møteleder i formannskapet.

Møter

Formannskapets møteplan og saksdokumenter

Møtene streames via Youtube - du finner opptakene her.

Møtene er åpne for publikum.

Medlemmer i formannskapet

Ansvarsområder

  • Beredskap
  • Eierskapssaker
  • Formannskapet er arbeidsgivers del av administrasjonsutvalget
  • Formannskapet er kommunens klagenemnd, jfr. forvaltningsloven § 28, andre ledd
  • Formannskapet er kommunens valgstyre
  • Informasjon, markedsføring, omdømme
  • Interkommunalt samarbeid
  • Kommuneplanens samfunnsdel og arealdel
  • Næringsarbeid
  • Overordnet planstrategi
  • Sektorovergripende områder
  • Økonomioppfølging

 

Formannskapet skal innenfor sine ansvarsområder:

  • Rullere og utarbeide planer og forskrifter
  • Legge planer og forskrifter m.m. ut på høring
  • Gi høringsuttalelser
  • Innstille til kommunestyret, herunder skattevedtak og økonomisaker som nevnt i kommuneloven § 14-3; økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning.
  • Behandle og avgjøre klager over enkeltvedtak truffet av administrasjonen.
  • Kan også behandle og fatte vedtak i andre saker som blir tillagt av kommunestyret. 

Formannskapet har i tillegg vedtaksmyndighet i saker vedrørende:

  • Grunneierforhold
  • Kjøp av eiendom på inntil kr 2 millioner pr. eiendom. Kommunestyret skal orienteres om kjøpet og godkjenne finansiering dersom beløpet ikke allerede er budsjettert.
  • Oppfølging av kommunens rettssaker
  • Forhandlinger om kommunedirektørens lønn og lederavtale
  • Hastevedtak etter kommuneloven § 11-8
  • Høringsuttalelser som ikke naturlig tilligger en av utvalgene