"Jeg liker å tro at jeg er lengre enn armene mine"

I atelieret til Sandra Blichert i Risør Kunstpark henger et verk som har fulgt henne i mange år. Det er en liten fascinerende heklet lysekrone. Sandra hekler nemlig i enhver ledig stund, og i høst gikk hun i gang med å hekle en kjempestor versjon av denne lysekronen. Et stort og krevende prosjekt som hun har fått hjelp av flere hender til å fullføre.

Det har vært krevende og til tider nesten uoverkommelig. Men nå er hun i mål. Resultatet er blitt et artig, eksentrisk og glitrende kunstverk. Det frembringer sannsynligvis både smil og nysgjerrighet hos store og små.

Bilde av heklet lysekrone - Klikk for stort bilde Risør kommune

Dette er uten tvil et lekent bidrag fra Sandra Blichert til Risørhuset og til jubileumsåret.

Den heklede og strikkede lysekronen er blitt 1,5 x 1,5 meter. Verket har fått tittelen: «Jeg liker å tro at jeg er lengre enn armene mine». Den har opptatt mye plass i hennes atelier i lange tider. Nå er det flyttet fra Kunstparken til Risørhuset.

På Risørhuset er verket montert i taket i foajeen og den presenteres rett før framføringen av jubileumsverket ‘Horisont’ av Eirik Dørsdal lørdag 7. januar kl. 19.00.

Sandra Blichert er fjorårets kunstnerstipendiat i Risør kommune og hun har blitt boende i byen. Det er derfor ekstra stas at hun vil være med å åpne jubileumsåret med sitt heklede verk. Hun er første ut av i alt 30 som har fått jubileumstilskudd fra Risør kommune i spleiselag med Agder fylkeskommune.

Rett etter kommer presentasjonen kommer andre tilskuddsmottaker, - og det er Eirik Dørsdal med hans urfremføring av “Horisont” sammen med flere, blant annet Risør Motettkor, Mari Nymoen Nilsen og Ole Brodersen.

Vel møtt til avdukingen og gratulerer til oss alle med 300 års jubileum til vår vakre by.

Lysekronen skal henge til desember 2023 og lyse opp foajeen med sin overdådighet. Verket kan sees i Risørhusets vanlige åpningstider gjennom hele året. Og den bør du absolutt se!