Ordfører Per Kristian Lunden sin tale ved åpning av nasjonalt brannseminar i Risør 3. mai 2023

Risør 24. februar 2021. Telefoner ringer grytidlig. Det brenner i Risør sentrum. På med varme klær, gul vest og på vei mot sentrum med en dyp følelse av uro. Parkerer bilen. Det lukter stramt av røyk, himmelen lyses opp av flammer og blålys fra utrykningsbiler. Jeg går mot brannstedet, hører lydene, kjenner varmen.

Det bobler i malingen på nabohusene. Våre brannfolk jobber systematisk og forsterkninger kommer til fra nabokommunene. Folk kommer for å se og kanskje hjelpe til med noe. Jeg ser igjen min egen uro i andres blikk. Noe stort og viktig står på spill. Noe vi er så glade i, som vi oppfatter som en del av oss selv – kan bli ødelagt.

Noen timer seinere. Det er pressekonferanse og jeg sier: Vi har vært heldige. Det kunne gått mye verre. Det var nesten vindstille og flammene ble raskt oppdaget av et varmesøkende kamera. Ingen ble skadet, men det er dramatisk for de som har mistet hjemmene sine. Risør sentrum har også mistet uerstattelige bygninger. En viktig del av den helheten som trehusbyen Risør utgjør.

Støkken har satt i oss lenge, men det avtar. De som mistet bolig og viktige eiendeler er blitt tatt hånd om, forsikringsselskapene gjør jobben sin og etter hvert kommer det en utålmodighet. Hva skjer egentlig på branntomta? Skal det ikke snart ryddes og bygges opp igjen? Jo, det skal det. Men det må gjøres på riktige måte og vi må tenke oss om. Vi må også forholde oss til og gi gode råd til private huseiere og samtidig ivareta offentlighetens interesser.

Det er her dette nasjonale brannseminaret tar over. Vi må fortsette det viktige arbeidet med å forebygge branner, men vi kan ikke gardere oss hundre prosent mot at branner oppstår igjen, verken her i Risør eller i annen viktig trehusbebyggelse.  Heldigvis har vi nå mye bedre metoder for å begrense branner enn i tidene med de store bybrannene. Men sterk vind og andre uheldige omstendigheter kan gi selv det mest avanserte brannvesen store utfordringer.

Vi er inne i vår 300 års jubileumsuke her i Risør. I går gravde elever ved Risør ungdomsskole ned en tidskapsel med et innhold som skal si noe om vår tid i dag. Den skal graves opp om 300 år i 2323. Det vil ingen av oss oppleve, men vi kan allikevel tenke oss byen om 300 år og hvilke trusler og muligheter den står overfor. Jeg tenkte at vi skal klare i ivareta denne vakre trehusbyen i 300 år til. Men jeg tenke også på truslene; ekstremvær, klimaendringer, fraflytting, kanskje voldsom tilflytting? Jeg tenke ikke på brann. Forhåpentligvis får jeg rett.

Velkommen til Risør i vår jubileumsuke og lykke til med et viktig nasjonalt brannseminar.