Risør kommunes kulturpris 2022

Risør kommune deler hvert år ut en kulturpris for ekstraordinær innsats innen kulturlivet. Prisen gis til enkeltpersoner, grupper eller foreninger/institusjoner, amatører eller profesjonelle som utøver, eller har utøvd, kulturell aktivitet.

Risør kommunes kulturpris går i 2022 til en enkeltperson. I begrunnelsen skrives det:

Mannen innfrir på alle kriteriene for Risør kommunes kulturpris, med god margin. For å sitere en av hans nærmeste kollegaer: Han var en ettertraktet musiker, også fordi han fungerte i mange sjangre, en dyktig ensemblemusiker, uovertruffent sosialt, og med et kontaktnett som ikke er mange forunt.

Personen har en egen evne til å folkeliggjøre og forklare komplisert kunst, uten at det mister kvaliteten sin. Han bidrar til å formidle kunstarten ut til alle, og er engasjerende med sin formidling.

Mannen dannet tidlig fundamentet for en solid og variert karriere. Han startet i ung alder med fiolintimer og har spilt i Risør Orkesterforening. Han begynte etter hvert å ta timer på Østlandske musikk-konservatorium, og denne skolen ble etter hvert Norges Musikkhøgskole. Det understreker den høye faglige kvaliteten han representerer.

Ifølge kollegaer ble han godt likt og bidro tidlig inn i miljøet, både på øvelse, på konsert og ikke minst på reiser. Han besnakker 'hvem som helst' og er langt over middels flink til det. Det er en sjelden gave han behersker godt.

Han vikarierte i de ulike store orkestrene mens han studerte; filharmonien, Kork, operaen, og Det norske Kammerorkester. Mange ville være sammen med 'den unge gutten' fra Risør. Han var freelance-musiker helt til han fikk fast jobb i Kork.

På NRK Klassisk ringes helgen inn med «Klassisk vorspiel». Det er et godt eksempel på hans sterke egenart, hvor han aktivt forsøker å bygge ned gjerdene mellom kammermusikk og populærmusikk.

Selv om han ikke bor i Risør, er det ingen tvil om at hans posisjon, kompetanse og engasjement i Risør kammermusikkfest er en viktig faktor som knytter han tettere til hjemstedet, og hans person fungerer som et ankerfeste for Risør kammermusikkfest. Det er vanskelig å se for seg kammermusikken uten hans deltakelse, hans brede erfaring, allsidige kunnskap, og alltid den velkjente lune humoren. Han er Risørgutt, den fødte ambassadør og sterk bidragsyter til at kammermusikken har vært en suksess i Risør, uten opphold, i over 30 år.

Han bærer med seg en kjærlighet til byen som han lar skinne igjennom der han ferdes og hans mangeårige engasjement har hatt stor betydning for Risør sitt omdømme som kunstby og kulturkommune.

Frode Larsen har bidratt til å sette Risør på det nasjonale og internasjonale kulturkartet med sitt sterke bidrag til Risør Kammermusikkfest, Det norske kammerorkester og KORK. Klassiske musikksjangre formidles med humoristisk letthet og stor formidlingsevne. Risør kommunes kulturpris 2022 går til Frode Larsen for sin ekstraordinære innsats for kulturlivet.

Gratulerer til Frode Larsen for Risør kommune sin kulturpris i 2022

Frode Larsen, vinner av Risør kommunes kulturpris 2022 - Klikk for stort bilde Risør kommune

Prisen består av diplom, heder og ære og 15 000 kroner.